CGI: Thought leadership verpakt als prikkelende content

Opdrachtgever: CGI Nederland

Informatie

Als vier na grootste zakelijke en IT-dienstverlener ter wereld is CGI actief in 40 landen met ruim 65.000 professionals. CGI Nederland werd in 2015 door Computable verkozen tot ICT-dienstverlener van het jaar. Het bedrijf focust zich op Cybersecurity, Big Data en IT Modernization en helpt opdrachtgevers hun dienstverlening verder af te stemmen op de klantwensen.

Case

Halverwege 2015 besluit CGI NL sociale media meer dan voorheen in te zetten om de naamsbekendheid te verhogen en meer verkeer naar de website te genereren. Het bedrijf wil zo de ‘credibility’ van werknemers, diensten en oplossingen vergroten. Een van de middelen hiertoe is het met grote regelmaat plaatsen van expertblogs op de website. Het wordt gezien als een probaat middel om op de voorkeurslijst te komen van de beoogde doelgroepen. Een effectieve blog maakt het mogelijk het ‘thought leadership’ te delen met klanten, prospects en vooraanstaande beïnvloeders, de website en content hoger in de resultatenlijsten te krijgen van zoekmachines én dus meer verkeer te genereren naar de website.

Content strategie

Niet alle Thought Leaders en experts van CGI zijn het gewend om te bloggen. De afdeling communicatie en marketing had behoefte aan ondersteuning voor deze selecte groep medewerkers. Ravestein & Zwart (R&Z) heeft dat op drie manieren gedaan. Met als aftrap een Inspiratiesessie, waarbij R&Z inging op het belang van het schrijven in een toon en taal die bij de organisatie past. Hierbij stond de Van Waarden naar Woorden-methodiek van R&Z centraal. Na deze aftrap volgde op twee manieren ondersteuning: elke groepje beoogde bloggers (vaak van eenzelfde business unit) krijgt een korte workshop ‘Bloggen’ (met tips en aandachtspunten). Daarna krijgen zij bij het schrijven ondersteuning: R&Z redigeert de blogs (check op correct Nederlands, vergroten leesbaarheid,toevoegen pakkende titel/tussenkoppen, et cetera) en geeft tips hoe deze nog scherper kunnen (structuur aanpassen, persoonlijker maken, klantgericht i.p.v. zendergericht, et cetera).

Doelstellingen

De belangrijkste ‘opbrengsten’ zijn:
  • De bloggers zijn, mede dankzij de ondersteuning, het bloggen steeds leuker gaan vinden; de koudwatervrees is weggenomen.
  • Op de website staan nu diverse toegankelijk geschreven prikkelende blogs die de expertise die CCI onderstrepen, in een consistente tone of voice.
  • Er is meer verkeer naar de website (waaronder voor CGI relevante marktpartijen). De autoriteit van CGI wordt vaker onderstreept en de vindbaarheid vergroot.