Toekomstscenario Enexis

Opdrachtgever: Enexis

Informatie

De beschikbaarheid van energie bepaalt in grote mate hoe we leven, werken, produceren en ons verplaatsen. Daarmee vervult energie een centrale plek in de samenleving. Wat Enexis drijft is energie te kunnen brengen naar de plekken waar mensen licht en warmte nodig hebben. Elke dag weer werken zij aan een slimmer, duurzamer en veilig energienetwerk. Dat doen ze met vakmanschap en vanuit betrokkenheid.

Case

Enexis beheert een groot en slim energienet, grotendeels ondergronds. Slechts een enkeling merkt de duurzame werkzaamheden en vernieuwingen op. Toch wil het bedrijf een voorhoedeplek in de publieke discussies over duurzame energievoorziening. Want door zich openlijk te mengen in issues over elektriciteit en gas, kan Enexis vorm geven aan haar en onze toekomst. Scripta ontwikkelde in samenspraak met Enexis een brede contentstrategie om het bedrijf zichtbaarder te maken als toekomstgerichte kennispartij.

Content strategie

We organiseerden een aantal workshop om de contentstrategie vast te stellen. Daarin stelden we de strategische doelgroepen en thema’s vast. Dit was een goed startpunt om de interne en externe communicatiemiddelen te herijken. Samen met Enexis hebben wij de middelen voor consument en stakeholder op de schop genomen. Voor stakeholders is het netwerkbedrijf nu goed herkenbaar als toekomstgerichte kennispartner. Daar draagt bijvoorbeeld het inspirerende boek ‘Eindeloze energie’ aan bij. We leverden ook de content voor https://toekomstscenarios.enexis.nl, een energieplatform waar Enexis haar toekomstgericht denken deelt. Beide middelen nodigen de stakeholder uit te na te denken over een duurzame energiemaatschappij en deze samen met Enexis te realiseren. Ook Netwerk magazine en Netwerk online dragen bij aan die doelstelling.

Daarnaast wil Enexis de consument bewegen tot duurzamer gebruik van energie. Met die gedachte is het magazine SLIM ontwikkeld, dat de lezer inspireert met mooie voorbeelden en voorziet van praktische energietips. Ook leverden wij een bijdrage aan het concept en de realisatie van twee duurzame voorbeeldwoningen in Zwolle en Maastricht, die (her)openden. Deze woningen vertellen op een geanimeerde manier de noodzaak tot duurzamer energiegedrag en tonen de rol van Enexis. Maar het voornaamste doel van de woningen is dat de bezoekers in beweging komen en aangezet worden tot energiebewust gedrag.

Doelstellingen

Enexis door middel van een content strategie op de kaart zetten als toekomstgerichte kennispartner voor stakeholders en betrouwbare, duurzame en inspirerende leverancier voor consumenten.