Deze blog is geschreven door:

Grand Prix Winnaar Seminar: 3 gouden tips voor een sterke contentmarketing campagne

Vier winnaars van de Grand Prix Content Marketing presenteerden dinsdag 27 juni hun winnende cases tijdens het Winnaar Seminar. LVB Networks, Zandbeek en Impuls, MEC en Brandwebbing presenteerden indrukwekkende cases voor hun opdrachtgevers Sanquin, Vodafone, Quartier Bleu en DAS. Welke tips kun jij meenemen om een sterke content marketing-campagne te creëren?


Tip 1: Kies de juiste personen om de boodschap over te brengen
Bij contentmarketing gaat het om relevantie bieden voor de doelgroep. Zorg er daarom voor dat jouw content beschikbaar is op het moment dat je doelgroep dat graag wilt. Vodafone stond voor de uitdaging om de doelgroep te bereiken die niet bereikt wilt worden: jongeren, specifiek tussen de 18 en 24 jaar. De groep die niet meer gelooft in advertenties en massaal gebruik maakt van ad-blockers. Daarom begonnen Vodafone en MEC een aantal jaar geleden aan een gewaagd avontuur. Zij begonnen met het inzetten van Snapchat- en YouTube influencers, toen nog veelal onbekend gebied. Door het vertrouwen te geven aan influencers, bereikten ze op een perfecte manier de doelgroep.

Ook Brandwebbing heeft voor DAS het vertrouwen van communicatie bij anderen gelegd, in dit geval eigen medewerkers: de juristen van DAS. Zij wilden het publiek raken met echte, mooie verhalen. En die zijn er genoeg binnen het bedrijf. Er werd een team samengesteld van vier juristen, intern ook wel The A-team genoemd. Zij schreven voor een dossier op AD.nl de mooiste verhalen om een lastig te verkopen product  rechtsbijstand hulp – toegankelijk te maken.

Tip 2: Gebruik storytelling technieken
Storytelling, je hoort het overal. Maar hoe creëer je die engaging verhalen? Aart Lensink van LVB Networks begon zijn verhaal met het juist inzetten van storytelling technieken. ‘Veel bedrijven gaan op zoek naar de corporate story van hun bedrijf. Maar dat verhaal is vaak niet interessant genoeg. Het gaat om de verhalen die binnen je bedrijf spelen’, aldus Lensink. Dit was dan ook de basis voor LVB’s campagne voor de Navelstrengbloedbank van Sanquin. Zij hebben een driedelige Facebook videoserie gemaakt waarin persoonlijke verhalen van betrokkenen verteld worden. Door de kijker emotioneel te betrekken behaalde de video zonder advertentiebudget mooie resultaten. Zo werden er bijna 220.000 mensen bereikt, kregen de video’s ruim 4.800 likes, reacties en shares en werd er op verschillende media over de campagne geschreven.

Ook voor Quartier Bleu in Hasselt gebruikte Zandbeek goede storytelling technieken. Quartier Bleu is een uitbreiding op het centrum van Hasselt, maar nu nog een bouwput. De opdracht aan Zandbeek: zorg voor een sterke positionering en vertaal deze vervolgens door in een creatief contentmarketing concept om de doelgroepen in een vroeg stadium te betrekken, te enthousiasmeren en het gevoel van overlast tot een minimum te beperken. Ze lieten onder andere een tribune plaatsen met infobox, zo konden belangstellenden informatie krijgen maar ook kijken naar de bouw. En dat bleek een succes: de tribune kwam op de negende plek van leukste bezienswaardigheden in België. Daarnaast betrok Zandbeek het publiek door via Facebook een gedichtenwedstrijd te houden. Iedereen kon een ode aan Hasselt insturen in de vorm van een gedicht. In totaal bereikte dit 50.000 mensen en werden er vijftig gedichten ingezonden. Deze werden geplaatst op de wanden rondom de bouw. Daarbij werden er enkele gedichten uitgekozen als mooiste gedicht. Een leuke en treffende manier om mensen te betrekken met storytelling technieken.

Tip 3: Data driven contentmarketing works!
De dames van Brandwebbing lieten op een indrukwekkende manier zien hoe je data gebruikt om heel gericht van awareness naar conversie te sturen gedurende een campagne. Voor DAS ontwikkelden zij samen met bureau Ride de campagne Recht uit de Praktijk. Zij hadden hierbij een duale doelstelling; enerzijds de awareness vergoten voor de diensten die DAS levert, anderzijds conversies leveren. Om dit in goede banen te leiden, maken zij op een slimme manier gebruik van retargetting. Het begon allemaal met het dossier Recht uit de praktijk op AD.nl. Hier schreven juristen van DAS elke week een column voor. Iedereen die dit artikel gelezen had, werd later geretarget voor een andere column binnen hetzelfde onderwerp. Twee artikelen gelezen over hetzelfde onderwerp? Dan werd dat gezien als een serieuze lead. Dat betekent dat je nog eens geretarget werd met functionele content, zoals bijvoorbeeld een whitepaper over ontslag. De groep die ook de whitepaper downloadde, werd tot slot geretarget met productinformatie met een conversiemogelijkheid. Meer dan 2.000 leads downloadden de whitepaper en meer dan 8.000 leads converteerden. Door deze goede resultaten gaan ze ook dit jaar weer door met deze data driven aanpak.


Dit blog werd geschreven door: Anne de Waal (Clipit).

Vanaf 1 juli is het mogelijk een case in te zenden voor de Grand Prix Content Marketing Awards 2017. Ga hier naar toe voor meer informatie.