Another City Trip beïnvloedt Spaanse toeristen

Een stijgend aantal stedentrippers die Eindhoven als bestemming kiezen. Dat is het doel van de internationale influencercampagne Another City Trip. Dit is een initiatief van citymarketingorganisatie Eindhoven365 in samenwerking met content marketing-bureau Zandbeek en tientallen Eindhovense ondernemers.


Een campagne die vorig jaar startte met het ontvangen van zeventien social infuencers uit vier omringende landen en die dit najaar, wegens groot succes, op herhaling gaat. Maar dan net even anders!
Onder het motto: ‘Wie kiest, wordt gekozen’, richt de campagne zich dit jaar op één land: Spanje. De keuze voor dit land komt voort uit een toenemende belangstelling voor Eindhoven vanuit de Spaanse pers en de goede verbindingen tussen verschillende Spaanse luchthavens en Eindhoven Airport. Eindhoven365, dat met het prijswinnende Another City Trip model staat voor succesvolle citymarketing, ontving vrijdag 6 en zaterdag 7 oktober negen Spaanse social influencers. Gezamenlijk hebben zij een potentieel miljoenenbereik.

Spaanse gelukkigen

Voor de citytrip 2017 meldden zich 56 bloggers en vloggers aan. De daaruit geselecteerde negen Spaanse gelukkigen bezochten hotspots in de binnenstad, op Strijp-S en Strijp-R, zoals mode- en lifestyle winkel Vielgut, de splinternieuwe skybar van Vane en het net geopende MisterSister. Ook het populaire restaurantconcept Downtown Gourmet Market, het gerenommeerde Van Abbemuseum en een bezoek aan Piet Hein Eek ontbraken natuurlijk niet op het programma.
‘Technologie en design gaan hier hand in hand. Het geeft de stad een vibe en dynamiek die uniek is voor Nederland. Dat willen we internationaal ook nog veel beter laten zien, zodat buitenlandse toeristen bij hun keuze voor een stedentrip ook aan Eindhoven denken’, legt Mark de Greeff van Eindhoven365 uit. ‘Dat doen we natuurlijk op zijn Eindhovens: in nauwe samenwerking met tientallen zelfstandige retailers, horecazaken en culturele instellingen. Omdat we de controle op de gepubliceerde content helemaal los laten, tonen we lef. En Eindhoven zou Eindhoven niet zijn als we het niet ook vernieuwend aanpakken.’

Kritiek op influencer marketing

Vernieuwing die dit jaar vooral in de monitoring, analyse en opvolging van de campagne zit.
‘We zien dat er veel kritiek is op de echte waarde van influencer marketing’, aldus De Greeff. ‘Want zijn de volgers van al die influencers wel echte personen of hebben we te maken met bots en worden we voor de gek gehouden? Wij begrijpen die discussie en volgen deze op de voet. Maar tegelijkertijd zien we zelf dat influencer marketing heel goed werkt. Daarom experimenteren we met manieren om daar de juiste sturing aan te geven.’
De Greeff vervolgt: ‘Met onze datapartners Mezuro en Zicht op bezoekers kunnen we de herkomststromen van bezoekers volgen en analyseren Zo kunnen we zien of er een toename is in Spaans inkomend verkeer, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook zijn we momenteel samen met onderzoeker dr. Klijs van de NHTV en onderzoeksbureau Dynamic Concepts bezig om de toeristische bestedingen door te rekenen naar economische impact en arbeidsplaatsen. Daarmee kunnen we de ROI en het directe rendement van de campagne aantoonbaar maken. Tot slot werken we met data science partner Pipple aan het analyseren van alle big “social” data die de campagne oplevert. Dit moet leiden tot meer inzichten en een voorspellende analyse die laat zien wat we moeten doen om Another City Trip een tweede boost te geven, nadat de influencers de stad weer hebben verlaten. We doen dit ook door maximaal op te volgen met bijvoorbeeld native advertising via Outbrain en influencer management.’

Prijswinnend concept

Another City Trip viel met de editie van 2016 eerder dit jaar al een paar keer in de prijzen. Zo won de campagne de prestigieuze Content Marketing Award, georganiseerd door het toonaangevende Amerikaanse Content Marketing Institute en zilver bij de Dutch Interactive Awards. Bovendien waren er nominaties voor de NRW Marketing Award en de Digital Communications Awards.