Deze blog is geschreven door:

Marketing automation: de toegevoegde waarde in social advertising

Het automatiseren van activiteiten in social media wordt steeds belangrijker bij bedrijven en bureaus, omdat door middel van marketing automation software doelstellingen makkelijker en sneller behaald kunnen worden. Maar wat houdt marketing automation nu precies in? In deze blogpost probeer ik het kort en bondig uit te leggen.


Wat is Marketing Automation?
Marketing automation verwijst naar software die als doel heeft om marketingactiviteiten (deels) te automatiseren. Eigenlijk wil dit zeggen dat het je dagelijkse leven als online marketeer een stuk gemakkelijker maakt.

Je werkt actief aan een strategie, maar terugkerende taken in verschillende vakgebieden zoals e-mailmarketing, social media en andere activiteiten met betrekking tot website-optimalisatie kunnen worden geautomatiseerd. Binnen social media marketing kan weer een splitsing gemaakt worden tussen activiteiten zoals content management, community management, advertising, analytics and so on.

Het “wat doet ’t ertoe” in Social Advertising
Binnen Blossom is het belangrijk dat we altijd antwoord kunnen geven op de vraag ‘doet ’t ertoe?’

Social advertising is belangrijk voor bedrijven om bij te dragen aan online doelstellingen. Eerder benaderden bedrijven social media voornamelijk als een platform voor brand awareness, maar inmiddels hebben veel bedrijven ingezien dat social advertising verder gaat dan alleen mensen bereiken. Social advertising kan juist ingezet worden om ook andere campagnedoelen te bereiken zoals leads, app installs of (in)directe omzet.

Bedrijven en organisaties zoeken daarom naar een manier om meer resultaat te behalen uit social platformen. Marketing automation tools kunnen dan helpen om meer diverse en complexe social campagnes in te zetten op een grotere schaal. Daarnaast zorgen tools ervoor dat je over het algemeen meer resultaat krijgt voor het hetzelfde budget, omdat ze op basis van algoritmes beter kunnen voorspellen ‘wat ertoe doet’ dan de marketeer zelf. Daarom is de vraag naar betrouwbare automation software groeiend.

Daarnaast zoeken bedrijven manieren om de relevantie van de content te vergroten voor consumenten. Mensen moeten je content immers willen zien voordat ze er iets mee willen doen. Dit doen we onder andere door dynamische advertenties in te zetten in campagnes. Met dynamische advertenties kun je een deel van de creatie van de content automatiseren. Normaal ontwerpt een designer bijvoorbeeld 10 posts, nu worden een aantal losse elementen aangeleverd zoals verschillende teksten, titels en afbeeldingen. Deze worden vervolgens dynamisch samengesteld tot een groot aantal variaties van content items. Dit geeft de mogelijkheid om op grote schaal advertenties te testen en advertenties te vernieuwen door deze losse elementen dynamisch aan te passen.

Dit klinkt allemaal heel mooi. Wie wil er nou niet op zo’n hoog niveau meespelen in social advertising met de inzet van ‘ad technology’? Het geeft ons de mogelijkheid om complexere social campagnes te ontwikkelen die ook nog eens heel resultaatgericht kunnen worden ingezet. Maar hoe maak je de keuze voor de juiste tool?

Advertentie Technologie: De FMP’s
Om de vele advertenties en budgetten kostenefficiënt te managen zijn er de afgelopen jaren meerdere software-aanbieders op het gebied van advertentiemanagement toegetreden in de markt. Specifiek voor Facebook worden deze ‘Facebook Marketing Partners’ (FMP’s) genoemd. FMP’s hebben een officiële partnerbadge die verkregen kan worden na een uitgebreid screeningsproces. Deze FMP’s bieden meer functionaliteiten dan Facebook zelf kan aanbieden met Power Editor als het gaat om het creëren, managen, optimaliseren en analyseren van Facebook & Instagram campagnes.

De CPA: “Get Down”
De titel geeft het al aan, de Cost-per-Action (CPA) kan omlaag. De CPA gaat om de kosten per resultaat, waarbij een resultaat bijvoorbeeld een aankoop of een lead is. Als de CPA omlaag gaat  betekent dit dat we voor dezelfde kosten méér resultaat kunnen behalen.

Blossom werkt sinds vorig jaar samen met een Facebook Marketing Partner (FMP), genaamd Smartly.io. Dit is een ‘ad technology’ FMP. Door gebruik te maken van Smartly.io kunnen we advertenties geautomatiseerd inkopen op Facebook en Instagram. Voor een klant hebben we dit al mogen testen en hebben we de volgende features ingezet:

  • Predictive Budget Allocation: De budgetten worden automatisch over doelgroepen verdeeld gebaseerd op de performance, om de laagste CPA te behalen.
  • Ad Rotation: Roteren van advertenties om creative fatigue (je advertentie valt niet meer op, omdat mensen deze te vaak hebben gezien of zorgt voor irritatie) te voorkomen.
  • Stop Loss: Om advertenties te pauzeren die een hogere CPA hebben dan het ingestelde doel.

Met deze campagne is de CPA in de prospecting laag gedaald met 59,7% en in de retargeting laag met 65,5% (andere factoren hebben hier ook invloed op gehad, zoals een andere campagnestructuur). Dit soort conversiecampagnes in Smartly worden ingezet om resultaten te optimaliseren in campagnes met complexere doelgroepen. Zo kun je denken aan testen tussen CRM doelgroepen, website bezoekers en look-a-likes.

Daarnaast automatiseren wij voor steeds meer klanten ook de posts die op de Facebook bedrijfspagina’s geplaatst worden. Smartly.io pakt deze posts automatisch op, gebaseerd op regels die wij instellen, zoals het aantal likes of de tijd waarin een post op de tijdlijn is gekomen. Ook kan onderscheid gemaakt worden in het type post, zoals video ads of link ads. De eerste resultaten voor deze posts zijn zeer positief en laten dezelfde resultaten zien als voorheen, toen dit nog manueel werd ingepland. Dit type heet ‘automated post boosting’ en is toepasbaar op elke bedrijfspagina op Facebook, daarnaast kunnen advertenties ook getoond worden op Instagram.

Wanneer kies je voor Smartly en wanneer voor Power Editor?
Power Editor kan ingezet worden voor branding campagnes zoals Reach & Frequency, waarvoor een brede doelgroep voldoende is en resultaat om bereik draait. Smartly is geschikt wanneer:

  • Op grote schaal gestuurd wordt op resultaat en het uiteindelijke doel draait om conversies;
  • Er verschillende doelgroepen worden ingezet om het resultaat te behalen en meer budget automatisch wordt gealloceerd naar de best presterende doelgroep;
  • Het op grote schaal inzetten van advertenties, waarbij de creatieflow van een campagne sneller werkt in Smartly;
  • Het doel is om advertenties dynamisch in te zetten om snel aanpassingen te verwerken in advertenties;
  • Content wilt ondersteunen op de facebook pagina, dit automatisch wilt oppakken en niet manueel uren wilt spenderen om posts in te plannen. Dit kan o.a. automatisch ingezet worden om engagement doelgroepen op te bouwen.

Zo zijn er nog veel meer redenen te benoemen, het is bijvoorbeeld ook afhankelijk waarvoor je een FMP inzet, de doelen van het bedrijf waarvoor je de tool inzet en het type bureau of bedrijf waarvoor je werkt. Wij zijn heel enthousiast over Smartly als FMP. Voor Blossom is deze software als social content bureau met een duidelijke focus op resultaat en relevantie een echte toevoeging!