CMFF ‘Shifting Gears’: naar welke versnelling schakel je jouw content strategie?

Tuesday, April 17, 2018

Donderdag 12 April vond de 5e editie van het Content Marketing Fast Forward congres plaats in het OBA Theater te Amsterdam.  Met rond de 200 vakfanaten werd het congres, dat dit jaar in het thema van ‘Shifting Gears’ stond, een grote inspiratiebron voor vele content marketeers.  Op het evenement stonden sprekers op het podium uit verschillende delen van de wereld, industrieën en bedrijfsculturen.

Shifting Gears



‘This Year We’re Shifting Gears’ was het motto van het congres. Oftewel, hoe vindt je met je bedrijf de juiste versnelling voor je content marketingstrategie. Welke versnelling leidt tot succes en waar moet je vooruit of misschien wel achteruit schakelen? Een uitdaging voor velen. En voor iedere industrie en bedrijf is het antwoord anders.

Key-notes Oliver Blanchard en Lazar Dzamic en Case-presenters Alenka Bešter, Markus Wörner en Victor Gao deelden hun inzichten en ervaringen ter inspiratie.
 

About to begin…

  

Na registratie van 13:15 tot 14:00 uur met een hapje en een drankje en een korte opening door initiatiefnemers Albert Jan Huisman en Bert van Loon van CMFF om 14:00 uur, startte Oliver Blanchard de middag met een presentatie over de digitale challenges waarmee content marketeers dagelijks te maken krijgen.
 

Oliver Blanchard

Shifting Gears: Reinventing the Content Marketeer in the Ag of Digital Disruption




Iedereen kent het idee wel. We moeten alert blijven op technologische ontwikkelingen in de markt om vooruit te kunnen en de concurrenten achter ons te laten. Makkelijker gezegd dan gedaan. In zijn inspirerende verhaal maakte Oliver het belang van ‘being a digital leader’ duidelijk.

Content Marketing & de verbinding met data en IT

Het advies van de Franse Amerikaan Oliver: zoek technologische ontwikkelingen op en maak ze eigen voordat iedereen in de industrie ze gebruikt. Uit de presentatie van Oliver kunnen we daarnaast meenemen dat we niet weg moeten lopen van IT-professionals en Data analisten binnen onze organisatie. Door ze tegemoet te gaan kunnen wij van hen leren en onze content strategie versterken.

Cases on Stage

Inspelen op technologische ontwikkelingen is één ding, maar wat kun je als content marketeer leren van een Start-Up, een corporate bedrijf dat biljoenen aan omzet draait en hoe is het mogelijk om content marketing voor een ‘saai product’ een succes te maken?

Hier werd door sprekers Markus Wörner, Victor Gao en Alenka Bešter op ingegaan door de ‘versnellingen’ die zij toepasten in hun bedrijf aan het publiek kenbaar te maken.

Alenka Bešter

Everything Will be Allright: Building an Engaging Content Program in a Boring Industry




Alenka Bešter presenteerde de eerste case on stage. Alenka is hoofd content marketing van de Sloveense verzekeringsmaatschappij ‘Zavarovalnica Triglav’ dat zeer succesvolle content marketing bedrijft. Verzekeringen promoten door middel van content, dat lijkt bijna onmogelijk. Toch neemt de engagement en zichtbaarheid van content voor de Sloveense verzekeringsmaatschappij opvallend toe.

Strategisch of impulsief handelen?

Wat we vooral van Alenka’s case kunnen leren is dat strategie geen vereiste is voor goede content marketing. Je moet kansen pakken wanneer je ze ziet en het management van de organisatie pas overtuigen wanneer je de eerste resultaten kunt tonen, luidt het advies van Alenka.
 

Markus Wörner

Content & Culture Sell Condoms! An Unexpected  “No-Budget” Case




Na Alenka was het de beurt aan Markus Wörner, Marketing Unicorn bij de Duitse start-up Einhorn dat van fashion bedrijf tot condoom-bedrijf opbloeide. Content Marketing wordt door dit bedrijf in een ander licht gezet: het product is een opzichzelfstaand verhaal waar weinig extra campagne-matig werk aan te pas komt.

Het product bepaald

Alle content wordt bij Einhorn geproduceerd rondom het product en de bedrijfscultuur. Schaamte om condooms te kopen? Daar heeft Einhorn een oplossing voor bedacht. Bij Einhorn zijn condooms te koop met verpakkingen in de vorm van chipszakjes en krokodillendozen. Nu je iets hebt om je achter te verschuilen is er niets meer om je voor te schamen. Klanten krijgen na aanschaf zelfs een certificaat voor hun ‘coolness’.   

Business Punk

De start-up Einhorn groeide in korte tijd uit tot een 19 biljoen company. Hoe dat kon gebeuren? Markus meent dat dit komt doordat werknemers zichzelf niet te serieus nemen. Volgens hem zou niemand dat moeten doen. Dat gezegd hebbend komt het voor het publiek niet tot een grote shock dat werknemers bij Einhorn zoveel vakantie kunnen nemen als ze willen. Echte ‘Business Punk’ noemt Markus het. Iedereen draagt op zijn eigen manier bij aan succes rondom het product en het bedrijf.

Victor Gao

Winning the Content Distribution Challenge in international B2B




It’s 16:20h, time for the next case on stage: Victor Gao, afkomstig uit HongKong en werkzaam als Vice President of Digital Managing Director bij Fortune 500 bedrijf Arrow Media Group.

Wat doe je als groot bedrijf om meer inzicht in je doelgroep te krijgen? -  Alle mediasites waarin jouw doelgroep naar voren komt opkopen natuurlijk, zou het antwoord van Victor bedragen.

Onafhankelijkheid & Relevantie

Hoewel Arrow Media Group als bedrijf met name gericht is op engineers, willen ze zeker niet te niet doen aan andere doelgroepen en concurrenten. Heel belangrijk is het daarom om te laten zien dat je onafhankelijk bent als media producent, relevant bent en ook je concurrenten in een goed daglicht zet. De key takeaway van Victor luidt dan ook: houd in de gaten waar je klanten heengaan en wordt vrienden met journalisten.

Connecting the dots – Bringing Insights Together

Internal vs External Strategy

‘Shifting Gears’ stond niet alleen maar in het teken van afzonderlijke inzichten delen. – Nee, het koppelen van inzichten kan pas écht de doorslag geven hoe te schakelen. Zo laat Victor Gao weten dat hij van Oliver heeft opgestoken dat een ‘customer external driven strategy’ nog nooit bij hem opgekomen is.  ‘I should check out bots,’ grapte hij.

Balans tussen creativiteit en logica 

Ook Oliver laat weten dat hij vindt dat alle onderdelen mooi samenvallen. Media en Technology, focus op data en focus op helemaal het tegenovergestelde, daarbij refererend naar de case van Markus. Het zijn weliswaar tegenpolen, maar dit bewijst volgens Oliver dat er een zekere connectie bestaat tussen logisch redeneren en emoties. Als content marketeers zouden we een balans moeten vinden tussen de twee meent hij. Oliver: ‘Creatives are not driven by data, but as a content marketer you have to be passionate about both. Talk to each other, but don’t do each other’s jobs.’

Cultuur is key

Een laatste inzicht dat zeker niet mag ontbreken in het rijtje is dat bedrijfscultuur een zekere stempel drukt op de manier waarop content tot stand komt. Door organische en ongestructureerde cultuur kun je ook ver komen, daar is lang niet altijd strategie en regelmaat bij nodig. Dat zien we wel weer.

Lazar Dzamic
Innovation, Immigration & Content: ‘Storyliving’ As The Ultimate VR




Ter afsluiting van het congres was het woord aan Lazar Dzamic, werkzaam bij Google Zoo. Samen met zijn team kijkt hij naar hoe men meer creatief kan zijn op Google. Dan hebben we het niet over SEA  of SEO, maar over content zoals video en VR. 

Van storytelling naar storyliving

Zijn brede kijk op het vakgebied heeft Lazar met name te danken aan zijn persoonlijke immigratie verleden. Volgens Lazar kunnen we innovatie pas begrijpen als we door hebben hoe andere mensen reageren in nieuwe situaties. Zo zegt hij: “Any immigration is like reading fiction: what is that new narrative telling you. As an immigrant you have to live the new narrative and the new mindset.” Als content marketeers moeten het verhaal beleven en ons volledig inleven in een ander. Virtual Reality is volgens Lazar dan ook de toekomst voor content marketeers. Deze non-lineaire manier van denken versterkt het inlevingsvermogen van de consument. Een shift van ‘storytelling’ naar ‘storyliving’ zal de versnellingen doen omslaan.

Nu zijn wij aan zet…

Na wat naborrelen is nu de beurt aan de content marketeers van nu en in de toekomst. Beweeg van de ene versnelling naar de andere, blijf niet hangen, maar durf stappen te nemen.