Content experience: voor een geslaagde transitie

Monday, April 23, 2018

Transitie.
Als je bij een bedrijf werkt met meer dan 10 medewerkers, dan is er dikke kans dat deze term in het voorwoord van jullie jaarverslag over 2017 staat. En waarschijnlijk al voor regel 5.

Terecht natuurlijk. Want weinig is zeker, maar 1 ding wel: binnen nu en 3 jaar is jouw werk drastisch veranderd. Gedreven door technologische mogelijkheden ziet immers elk bedrijf kansen om de zaken efficiënter, duurzamer, klantgerichter enzovoort aan te pakken.

Prima, maar hoe is dit een blog over communicatie?
Welnu, de transitie die jouw bedrijf doormaakt, wordt natuurlijk al lang niet meer begrensd door technologische mogelijkheden. Hoofdingrediënt van het slagen van de transitie is: begrijpt mijn collega of klant dat de verandering nodig is en is hij of zij bereid om erin mee te gaan? En daarvoor heb je goede communicatie nodig.

Content experience werkt

Nou kunnen wij bij Scripta allemaal best aardige stukjes schrijven, maar mensen veranderen met 1 artikel of filmpje?… Zulke complexe processen schreeuwen op communicatief gebied om een uitgekiende benadering. Wat bewezen werkt, is content experience. Dit is een nieuwe discipline – niet toevallig uit onze stal – die zich bevindt op het snijvlak van content- en experiencemarketing. Waar die laatste discipline voornamelijk een merk probeert te verheffen of product te slijten, richt content experience zich op de (interne of externe) boodschap die een bedrijf te vertellen heeft. Een contentrijke experience laat de doelgroep niet alleen anders kijken, maar ook handelen.

Eén van de mooiste voorbeelden is ons project het Enexis Huis Limburg. Een duurzame voorbeeldwoning waarvan de bezoeker niet alleen zelf ontdekt waarom hij zijn gedrag en woning moet verduurzamen, maar ook hoe hij dat kan doen. Kijk maar. 

Wil je cijfers? Het huis is al door zo’n 1000 mensen bezocht. Ruim 800 van hen begrijpen nu beter dat het slim is om thuis te verduurzamen. Ongeveer 70% daarvan heeft in het Enexis Huis de plannen om dat te gaan doen gesmeed.

Maar eigenlijk wil ik het niet over cijfers hebben. Ik wil het met jou hebben over de transitie die jouw bedrijf of klant doormaakt en hoe wij die samen met jou kunnen versoepelen, versnellen en fijner maken. Met een goede content experience. En dat begint met een goed gesprek. 

Dit blog werd geschreven door Frans-Jozef Willems van Scripta Communicatie.