De 9 misverstanden rond content marketing

Monday, February 13, 2017

Bij Custo zijn we vanzelfsprekend grote pleitbezorgers voor content marketing, al bestaan er nog heel veel misverstanden over wat content marketing precies inhoudt en wat het voor jou kan doen.

 

De post van Neil Patel op de site van het CMI liegt er niet om: naarmate content marketing steeds populairder wordt, beginnen steeds meer marketeers ideeën te spuien over wat er moet gebeuren. Niet alleen vertrekken ze daarbij vaak vanuit een verkeerd standpunt (lees ook ‘De grootste fout van veel (content) marketeers’), nog erger is dat er onrealistische verwachtingen bestaan. Terwijl de realiteit er helemaal anders uitziet …  Daarom: 9 misverstanden over content marketing, vakkundig door Neil Patel onderuit gehaald.

 

 

MISVERSTAND 1
We gaan fantastische content maken

 

Laat er geen twijfel over bestaan: goede content maken is niet eenvoudig en vereist de nodige tijd. De illusie dat je voortdurend content kan creëren die 10 maal beter is dan die van je concurrenten is net dat: een illusie. Wat je wel kan doen, is je buigen over de manier waarop je content toegevoegde waarde aan je publiek kan geven. Daar kan je natuurlijk altijd een whitepaper of lange post over schrijven, maar vergeet ook niet dat je die content kan vertalen in een 15-seconden video, een blog post van 300 woorden of 140 karakters op Twitter.

 

“   You can’t expect to create amazing #content every single day; focus on how to provide value @NeilPatelTWEET (click to tweet)

 

 

 

MISVERSTAND 2
We gaan elke dag content maken en zo meer bereik halen

 

Ze bestaan hoor, de sites die dagelijks goede content brengen, maar daar zit dan ook meestal een batterij aan straffe bloggers achter. Eerder dan elke dag content te spuien, kies je voor betere content die je publiek verder kan helpen. Ook in content primeert kwaliteit echt wel boven kwantiteit.

 

“   If you’re just focusing on quantity then you’re going to miss the mark on quality @NeilPatel TWEET (click to tweet)

 

MISVERSTAND 3
Iedereen gaat onze content sharen

 

De content die je creërt is als een vuurtje en met social media kan je er in het beste geval ook een lopend vuurtje van maken. Maar dat gebeurt niet vanzelf en al zeker niet meteen. Lees ook ‘Meer ROI voor je social media’ en ontdek hoe je social kan inzetten om je content tot bij de mensen te krijgen.

 

 

MISVERSTAND 4
We hebben een originele aanpak

 

Tja, misschien kom je wel origineel uit de hoek, maar dat is nog geen garantie op succes. Focus eerst en vooral op wat je publiek wil weten, vul dat goed in en denk dan pas aan de manier waarop je de content verdeelt. Immers, ‘content campaigning’ is géén content marketing …

 

 

MISVERSTAND 5
Onze klanten vinden onze content leuk

 

Mwah, tof voor jou, denk je dan. Maar uiteindelijk gaat het om veel meer dan ‘leuke’ content. Mensen moeten je stukje tekst, video of visual niet alleen leuk vinden, ze moeten er ook door geraakt worden. Je content moet een reactie uitlokken die hen engageert en doet delen. Dan pas heb je echte content die opbrengt!

 

“   The goal of your #content isn’t making someone love it; it’s about getting a reaction @NeilPatel TWEET (click to tweet)

 

 

 

MISVERSTAND 6
Onze content moet uitermate verzorgd zijn

 

Mooi verzorgde content is altijd fijn, zeker als je ‘thought leadership’ nastreeft, maar je kan ook bijzonder goed scoren met een eenvoudige post zonder toeters of bellen – zolang die maar een duidelijk antwoord biedt op een specifieke vraag of nood.

 

 

MISVERSTAND 7
Onze beste content op onze site plaatsen om zo meer traffic te genereren

 

Dat is natuurlijk het ultieme doel, maar denk er ook aan dat je je content ook op andere plekken kan laten renderen, bvb. via een guest post. Neil Patel weet waar hij het over heeft: zijn post verschijnt immers op CMI, hét platform voor ‘all things content’, zodat elke (content) marketeer zijn ideeën ook daar terug vindt.

 

 

MISVERSTAND 8
We gaan veel geld verdienen met onze content marketing

 

Niet dus, of toch niet meteen. Content marketing is niet eerst en vooral bedoeld om sales te genereren – daar zijn andere middelen voor. Wat content marketing wel kan doen, is relaties onderhouden en vertrouwen creëren. En dat vertrouwen zorgt er op termijn voor dat mensen uiteindelijk bij jou uitkomen als ze jouw product of dienst willen aankopen. Sterke content marketing (en de strategie erachter) focust op het verzamelen van leads en het uitbouwen van de relatie door goede content op verschillende kanalen, om hen zo tot conversie te brengen. Niet door je sales via elke blog, e-mail of social post door hun strot te rammen …

 

 

MISVERSTAND 9
Alleen lange posts werken

 

Alhoewel lange posts wel degelijk meer gelezen worden dan je misschien denkt in deze digitale tijden, kan je ook stevig scoren met korte posts – zolang de kwaliteit maar goed is. En met kwaliteit bedoelen we: added value voor je publiek. En laat daar geen misverstand over bestaan …

 

 

 

TIP: lees zeker ook het volledige artikel ‘Get back to reality: 9 content marketing expectations busted’, ontdek zijn eigen straffe blog (incl. interessante podcasts) of volg Neil Patel op Twitter.