De Efteling? Storytellers van de bovenste plank

Wednesday, January 30, 2019

De Efteling en contentmarketing: gewoonste zaak van de wereld

Storytelling, dat kunnen ze bij de Efteling als geen ander. Contentmarketing is voor hen de gewoonste zaak van de wereld. Fieke Kuppens (Team Lead Marketing Creatie) en Janske Delmée (Team Lead Marketing Campagnes) keken elkaar blij verrast aan toen De Efteling werd uitgeroepen tot ‘Opdrachtgever van het Jaar’ tijdens de Grand Prix Content Marketing 2018.

Naar jullie reactie van de avond gezien: die zagen jullie niet aankomen, toch?

Janske: “Nee, die zagen we zeker niet aankomen. Twee weken vooraf kregen we een uitnodiging om bij de uitreiking aanwezig te zijn. Er was door ons geen case ingezonden, dus geen idee dat we ook een award zouden winnen. We wisten alleen dat we door de jury waren voorgedragen voor de B2C award. We waren echt oprecht blij verrast.”

Wat zei de jury?

“De jury gaf ons het volgende commentaar: De content van de Efteling is consistent goed, zij zijn verhalenvertellers pur sang en blijven kwalitatieve content leveren.”

Kun je je hierin vinden?

“Jazeker! Wij doen al 66 jaar lang aan storytelling, dankzij de grote rol van sprookjes in het park. We besteden als echte verhalenvertellers dan ook veel tijd en aandacht aan bestaande én aan nieuwe verhalen. Dit weten we goed over te brengen aan onze gasten in het park, maar ook via onze paid, owned en earned kanalen.”

Waarin heeft de Efteling lef en creativiteit getoond?

“Ik denk dat het merk Efteling op allerlei manieren lef en creativiteit toont. Wij zijn bijvoorbeeld ruim 10 jaar terug gestart met Efteling Kids Radio waarbij wij dagelijks nieuwe content kunnen maken. Maar ook ons Efteling YouTube kanaal staat al 12 jaar als een huis met mooie Eftelingwaardige videoseries. Waar het soms vanzelfsprekend is om linksaf te gaan, kiezen wij ervoor om rechtsaf te gaan. Gelukkig kan een merk als Efteling zich dat goed permitteren.”

Wat heeft het de Efteling gebracht, ‘opdrachtgever van het jaar’ GPCM18?

“Waardering voor ons team dat elke keer weer weet te verrassen en te vernieuwen. We werken allemaal vanuit ons ‘Efteling-DNA’. We werken weinig met externe bureaus en doen zoveel mogelijk zelf in huis. Bij de Efteling is bijna iedereen wel creatief en men weet hoe we de gast ook dat Efteling-gevoel kunnen meegeven.”