Designmarketing: deel 1

Thursday, June 7, 2018

Het valt me steeds weer op: als we het hebben over contentmarketeers, gaat het al snel over contentstrategen, storytellers en data-engineers. En ja, iedereen blij natuurlijk als een en ander ook nog eens aardig is vormgegeven. Sterker nog: dan is het pas af, slaat de vonk echt over en kan de content zijn converterende werk gaan doen. Het maakt mijn vak tot het mooiste vak van de wereld, althans van mijn wereld.

Wat ik maar wil zeggen, een vormgever is meer dan een mooimaker, als het goed is. Vorm verrast, prikkelt en inspireert. Maar vorm volgt vooral ook functie en moet dus communiceren en activeren. In die zin is de designer van vandaag bovenal contentmarketeer, of interaction designer, of designmarketeer zo je wil.

Niet dat die functienaam er verder ook maar iets toe doet, maar voor degenen die willen weten hoe je vorm, met name digitale vorm, laat activeren en renderen, hieronder mijn uitgangspunten. De komende weken zal ik hierop wat dieper ingaan:

  1. Vorm en activatie, it’s the click stupid!   
  2. Vorm en communicatie, van buttons tot social sharing
  3. Vorm en cms, mijn ervaringen met Xingo

Harmen Heida,

Designmarketeer, maar zeg maar vormgever

Dit blog werd geschreven door Harmen Heida van Scripta.