Hr-kant van contentmarketing: is dit wat we nodig hebben?

Friday, December 21, 2018

Platform Content survey

Onder de leden van Platform Content én bij de introducés leeft het onderwerp: de schaarste op de arbeidsmarkt als het gaat om goede medewerkers in het vakgebied. Tijdens de bijeenkomst op 12 december jl. (2018) in Hilversum worden onder meer de resultaten van de survey over de HR-kant van contentmarketing gepresenteerd.

Met name bureaus vulden de survey in (Surveymonkey). 67% van de ondervraagden ervaart een schaarste in het aantrekken van contentmarketingtalent in de volgende gebieden: strategie, datakant en distributie.

Terminologie en de definitie van functies in contentmarketing

Het feit dat een goede contentstrateeg lastig te vinden is, begint al bij wat je onder contentstrateeg verstaat. Zoek ‘contentstrateeg’ in vacatures en je ziet uiteenlopende functie-omschrijvingen. Zo moet deze persoon bij het ene bedrijf een goed stuk tekst kunnen afleveren, om bij het andere bedrijf de persoon met helicopterview te zijn. De conclusie is dat een contentstrateeg een alleskunner moet zijn. Iemand die niet als eerste impuls heeft om content te maken, maar een overview heeft, overkoepelend zicht op wat er wanneer en waar moet gebeuren. De hoofdredacteur van nu, of beter gezegd, contentdirector, moet marketing, distributie en conversie in hoofdlijnen begrijpen. Je kunt met meerdere contentdirectors tegelijk werken, elk met hun eigen specialiteit (van art director tot video). Contentstrategen moeten als taxonomen werken, alfa en bèta in een persoon zijn en het leuk vinden om dingen te rubriceren, zoals in een bibliotheek. Selecteer mensen op een denkprofiel, daarna de skill en daarna interesse in het vakgebied.

Mensen binnenhouden doe je door ze zelf op te leiden en/of stagiaires die talentvol zijn, binnenhouden en zoeken naar het leer- en ontwikkelvermogen. Ook: als er iemand weggaat, fundamenteler kijken of je die persoon een op een zou moeten vervangen. Verwachting is dat er in de toekomst nog meer schaarste is op het gebied van cmstrategie.

Tijdens de bijeenkomst wordt vastgesteld dat als het gaat over opleidingen in contentmarketinghet voor de mediors in het vak het meest interessant zou zijn om een opleidingstraject voor samen te stellen. In die groep zit de potentie om een goede strateeg te kunnen worden. Vooral opleidingen op tactisch/strategisch niveau zijn nodig. Het zou goed zijn om onder de collega’s te zoeken naar talenten van mensen. Als startpunt. Soms is het verrassend welke skills er aanwezig zijn en kan een webredacteur zomaar een leidinggevende positie bekleden. De CliftonStrengths Finder is een methodiek die inzicht geeft in aanpak. Een opleidingsprogramma moet bestaan uit inhoudelijke kennis en anderzijds uit het uitwisselen van ervaringen. Voor dat laatste is een hackaton/managersweekend onder de leden van Platform Content een optie. Een (aantal) case(s) op neutraal gebied aanpakken. De learnings kunnen mee in een opleidingsprogramma.

Gastspreker

Gastspreker Diederick Janse van Energized.org houdt een presentatie over Holacracy: zelforganisatie in bedrijven. Diederick legt uit en presenteert. Een interview met hem vind je hier.

Platform Content houdt regelmatig bijeenkomsten over interessante thema’s in het contentmarketingvak. Een van de thema’s is HR in contentmarketing. Binnenkort besteden we aandacht aan het thema ‘waar zit het merk in contentmarketing’