Primeur voor Hartstichting: campagne met Tikkie

Sunday, September 17, 2017

De Hartstichting komt in actie voor een nieuwe test, waarmee hartproblemen bij vrouwen eerder ontdekt kunnen worden. Om dit te realiseren is geld nodig en vraagt de organisatie het publiek om donaties. Tot nu toe werd fondsenwerving voor onderzoek vooral gedaan op de traditionele manieren: collectes, straatwerving, telemarketing, etc. Maar is dat eigenlijk nog wel van deze tijd? Mensen doneren steeds minder, terwijl online betalen makkelijker en populairder is dan ooit. Tijd voor… Tikkie!

Tikkie is een betalingsapp in opkomst, die recent de 1 miljoen gebruikers aantikte. De eenvoud, snelheid en het gemak van Tikkie maken het een ideale tool voor een wervingscampagne. De Hartstichting trapte deze campagne voor het vrouwenhart af met een Lifehunters video, waarin een aangrijpend verborgen camera-experiment uitgevoerd werd met drie bekende Nederlanders. Het belang van de campagne werd hiermee direct duidelijk gemaakt en tegelijkertijd een zekere urgentie gecreëerd. De ideale basis voor de volgende stap.

Kracht van social

De Tikkie-activatie is intussen officieel van start gegaan, in samenwerking met social content bureau We Are Blossom. Mensen worden op Facebook en Twitter uitgedaagd om via Tikkie te doneren, en de link aan drie vrienden door te ‘tikken’ door middel van taggen. Zo ontstaat er een kettingreactie aan donaties, ook tussen bedrijven, waarbij sociale druk op een sympathieke manier een rol speelt. Je wordt direct doorgelinkt naar de Tikkie van €5. Een relativerende en laagdrempelige manier om donaties te stimuleren, die oh zo hard nodig zijn!   

'Sociale media zijn een van onze best converterende mediakanalen!', aldus Judith Tomasoa, campagnemanager van de Hartstichting. 'We hebben de krachten van Tikkie, social media en de Hartstichting gebundeld, en hiermee een prachtige campagne voor het vrouwenhart kunnen neerzetten.'

Over de Hartstichting

Onderzoek naar hartproblemen bij vrouwen is een van de topprioriteiten van de Hartstichting. Zo werkt de Hartstichting aan de ontwikkeling van diagnostische testen, waarmee artsen hartproblemen bij vrouwen eerder en beter kunnen vaststellen. Deze testen zijn nodig, omdat hartproblemen zich bij vrouwen anders kunnen ontwikkelen dan bij mannen en moeilijk te herkennen zijn, ook door artsen.

Credits

We Are Blossom: Accountmanagement: Maartje Mommers, Projectmanagement: Charley Peereboom, Productie: Lifehunters, Creatie: Barry de Waal, Rob Kerkers, Renske van den Bogaard en Strategie: Bas de Kok, Joris Verhaak.