Vorm en activatie, it's the click stupid (designmarketing: deel 2)

Wednesday, July 4, 2018

Was even schrikken, die wat argeloze belofte van mezelf om het begrip ‘designmarketing’ verder uit te werken in enkele vervolgblogjes. Maar belofte maakt schuld en de troost is dat je het niet hóeft te lezen, al registreren wij dat natuurlijk wel. Hieronder een bescheiden privéwaarneming over het in de vorige blog aangehaalde begrip ‘activerend design’, als dat überhaupt een ingeburgerd begrip is, en niet gewoon onze interne company speak.

 

Activatiegericht design


Hoe dan ook, ik noem het omdat het zichtbare gebrek aan activatiegericht design mij ongeveer dagelijks treft. Waar was de ommezwaai naar flat design nou eigenlijk goed voor als we de hoofdreden van die omslag met voeten treden? Het bestaansrecht van die blonde, strakke ruimtelijkheid in vormgeving was en is immers dat we daarmee alle ruimte geven aan het merkverhaal en activatie. Oftewel: de bezoeker moet iets tot zich willen nemen, erop reageren en er iets mee doen!

Zo eenvoudig kan het zijn en zo eenvoudig moet het dus ook ogen. Als je wil dat je klant iets doet, moet je hem op heldere wijze duidelijk maken waarom hij dat zou moeten willen, en op even heldere wijze uitnodigen om het vervolgens ook te doen. Daar ligt wat mij betreft de primaire verantwoordelijkheid van het vak van de designer in een contentmarketinghuis, de designmarketeer dus.
 

Merkstrategie


Daarom begint digital design in mijn ogen bijna letterlijk op het witte vlak, waar alleen datgene een plekje krijgt dat erin móet. Vanuit de merkstrategie van de opdrachtgever, de ergonomie van de gebruiker en mijn eigen beeldgevoel uiteraard. Het klinkt zo logisch en dat is het ook. En belangrijker, we kunnen het met de verworvenheden van UX allemaal tot in detail en real time uittesten. Dus waar dan toch al die emags, websites en zelfs apps vandaan komen waar de vormgever zichzelf tot zichtbaar stralend middelpunt heeft gemaakt? Wie het weet, mag het zeggen.  
 
Activatie begint bij een goed begrip van de strategie van je klant. Contentmarketing en vormgeving dus ook. Waar die drie elkaar uit het oog verliezen, gaat het gemakkelijk mis. De tijd dat we dolgelukkig waren met ongericht bereik, opgestoken duimpjes en bemoedigende lachebekjes ligt al weer achter ons. En gelukkig maar. Het draait om het rendement, om de conversie, om de clicks. Hier ligt een mooie taak voor design.
 
Harmen Heida, 

Activerend vormgever

Dit blog werd geschreven door Harmen Heida, activerend vormgever bij Scripta.

 

 

 Lees deel 1 van de blogreeks Designmarketing hier.