Vreugde bij Carlijn Postma, content marketing-vrouw van het jaar. "Ik ben enorm vereerd"

Sunday, November 19, 2017

Carlijn Postma van The Post is uitgeroepen tot Contentmarketingvrouw van het Jaar, dat werd donderdagavond bekendgemaakt tijdens de GPCM-uitreiking in DeFabrique. Hoe is haar eerste reactie?

'Ik was nogal overdonderd. We waren met collega’s bij de premiere van de nieuwe plaat van mijn man, hij is muzikant, en net toen mijn favoriete liedje kwam moest ik van mijn collega’s de zaal uit. Maar toen ik begreep waarvoor, was ik natuurlijk superblij!' 

Je bent Contentmarketingvrouw van het Jaar, ervaar je dat zelf ook zo? Anders gezegd: vind je de keuze voor jou terecht? 
Ik ben enorm vereerd en het voelt echt goed om op deze manier de waardering van vakgenoten te krijgen. Ik hou van dit vak en vind juist de verschuivingen in de branche enorm boeiend. Ik kan ook geen programma of televisieserie meer kijken zonder er ergens een verbinding met ons vakgebied mee te maken. Dus ik ben misschien een vakidioot, maar ik denk dat dat ook de reden is dat ik die titel nu mag dragen.

En waarom denk je dat de jury voor jou gekozen heeft?
Ik hoorde in de aankondigingsvideo het volgende: “Volgens de vakjury heeft Carlijn het afgelopen jaar aantoonbaar een voortrekkersrol gespeeld in de ontwikkeling van het vak contentmarketing, en daarmee een niet te missen ambassadeursrol vervuld.”

Waar staan we op dit moment met het contentmarketingvak? Wat kan er beter?
We zijn eigenlijk pas net begonnen. Ik zie nu de verschuiving van de discussie en bijbehorende budgetten in de richting van contentmarketing gaan. Dat levert een interessante nieuwe discussie op: hoe maken we het effectief meetbaar? Ik denk dat de hele branche, en dan heb ik het over publischers, rtv, mediabureaus, merken etc. met elkaar in gesprek moeten op zoek naar nieuwe, relevante en vooral effectieve meetmethoden; de ‘bereikdoelstelling’ voorbij. De eerste initiatieven zien we inmiddels al ontstaan.

Je was niet aanwezig bij de uitreiking, maar je hebt de overige prijzen/winnaars vast mee gekregen. Wat is je indruk daarvan? 
Ontzettend jammer dat ik er niet bij was. Ik heb begrepen uit diverse jury’s dat het niveau van de inzendingen wederom hoger was dan vorig jaar, dus dat is fijn. Ik zag ook dat ABN er met een hele reeks awards en bekroningen vandoor ging. Ik moet me nog verdiepen in de cases, maar ik denk dat het een mooi voorbeeld is van een organisatie met een duidelijke visie op contentmarketing. En dan zie je dat in alle gelederen terug. Niet voor niets dat ze in zoveel categorieën genomineerd waren en wonnen.

Dit artikel verscheen eerder in Marketing Tribune