Wat te doen met de tech backlash?

Monday, April 16, 2018

Heb jij je Facebook-account al opgezegd? De populariteit van Facebook was al enkele jaren tanende. Het schandaal met Cambridge Analytica maakt het er niet beter op: de aandelen kelderen en de hashtag #DeleteFacebook is trending.

Andere social media vullen geruisloos het gat. En iets zegt mij dat mijn gegevens daar niet veel veiliger zullen zijn dan bij Facebook. Maar ach, we willen liever niets missen en blijven bovendien gevoelig voor dat beetje dopamine die iedere like oplevert … Zo verkeren we in een staat van permanxiety.

Of komt er dan toch die tech backlash en worden consumenten kritischer? Komt er een keus tussen betalen voor een dienst met geld of met gegevens?

Grote bedrijven lijken hun visie op technologische mogelijkheden aan te scherpen. Philips en Unilever spreken zich uit voor duurzaamheid en welzijn, waarbij conversie niet per se op de eerste plaats staat. Wat dacht je van Amerikaanse hedge funds en pensioenfondsen die Apple waarschuwen dat overmatig smart phone gebruik schadelijk is voor kinderen en dat Apple-aandelen daardoor stranded assets kunnen worden.

Voor marketeers wordt het nu pas echt interessant. Die moeten zich gaan bezinnen op hun rol. Mag je van een consument verwachten dat hij snapt wat er gebeurt als hij bij het installeren van een app toegang geeft tot zijn gegevens? Moet je altijd de grens opzoeken? Is alles geoorloofd in de strijd om views, likes en conversie? Of heb je als marketeer een zekere verantwoordelijkheid en moet je consumenten soms misschien zelfs een pietsie beschermen?

Ik ben erg benieuwd of marketeers hierover de discussie durven aan te gaan. En of dit een discussie in de marge blijft, gespreksstof voor mensen die stammen uit het pre-socialmediatijdperk. Of dat die breed wordt gevoerd, waarbij we algemeen geaccepteerde uitgangspunten opnieuw bevragen.

Dit blog werd geschreven door Natasja Verheij, Scripta.