Oratie ‘Legitimering en ontwikkeling van content marketing’

Op woensdag 10 mei aanvaardde Ed Peelen zijn ambt als bijzonder hoogleraar content marketing aan de Universiteit van Amsterdam met de oratie ‘Ontwikkeling en legitimering van content marketing’. Platform Content mag nu zijn oratie delen.


En daar zijn we erg blij! Het vakgebied is wel flink in ontwikkeling, maar het wetenschappelijk aspect mag nog meer body en aandacht krijgen. Deze oratie draagt daar flink aan bij en is meer dan een grote eerste stap in de goede richting.

Peelen zijn oratie start als volgt:

Het ontstaan van deeldisciplines binnen de marketing is van alle tijden. Het deed zich voor het eerst voor toen de marketingfunctie van de ondernemer/eigenaar werd losgeweekt en de eerste marketeer werd aangesteld. En er komen nog steeds deeldisciplines bij. Alleen al de toepassing van digitale technologie binnen marketing heeft geleid tot het ontstaan van veel specialisaties rond bijvoorbeeld search engines, webcare, websites, online campagnes, communities, analytics en chat. Als de nadelen van de daaruit voortkomende fragmentatie te groot worden, zie je dat deelgebieden weer worden samengevoegd, zodat een betere afstemming plaatsvindt. De brand manager is daarvan een typisch voorbeeld; in diens functie komen de verantwoordelijkheid voor het product, de communicatie, distributie en het prijsbeleid samen (Low and Fullerton 1994). Maar ook content marketing is, zoals we later zullen zien, hiervan een voorbeeld. 

Het is een term die aan bekendheid en populariteit heeft gewonnen, mede dankzij de inspanningen van Joe Pulizzi, als professional en als oprichter van het Content Marketing Institute, al weer tien jaar geleden (Pulizzi, 2014). Dat het onderwerp in de schijnwerpers staat, blijkt ook wel uit een studie van The American Marketing Association, waarin staat dat content marketing na data en data-analyse de grootste uitdaging vormt voor marketeers (AMA, 2015). Zoeken we in academische tijdschriften, dan levert een zoekopdracht naar content marketing uitermate weinig op. Betekent dit dat het wetenschappelijk onderzoek achterloopt, dat nog niet wordt ingespeeld op een actueel onderwerp dat de praktijk omarmt, of dat er wat anders aan de hand is? Wordt gebruik gemaakt van andere termen en is het onderwerp misschien wel niet zo nieuw?

Interesse gewekt? En wil je graag meer weten? Lees hier Ed Peelen zijn volledige oratie.