Deze blog is geschreven door:

How to instabrand (yourself)

Gebruik jij Instagram al om jezelf (als merk) te positioneren? Nee? No worries, wij geven graag een lesje Instabranding!


Instagram is op dit moment een van de belangrijkste kanalen om jezelf neer te zetten en je imago te versterken. Het leukste van Instagram is dat het een ontzettend visueel kanaal is. Alles draait om mooie plaatjes, maar tegelijkertijd is het ook erg laagdrempelig. Op kanalen als Facebook moet een foto of video vaak veel functionele waarde hebben voordat deze geschikt is om te plaatsen, terwijl op Instagram ook funcontent erg welkom is.

Het mooie hiervan is dat je vaak spontaan content kunt maken wanneer er iets leuks op je pad komt, of bijvoorbeeld een ‘blik achter de schermen’ kunt geven. Het is eigenlijk een all in one platform, zeker nu Instagram Stories zijn geïntroduceerd. Daarnaast zijn we erg blij met het nieuws dat er nu ook Carrousels gemaakt kunnen worden! Hiermee kun je tot tien foto’s en video’s in een post plaatsen zonder een collage te hoeven maken. Kortom, op Instagram is (bijna) alles mogelijk, maar uiteraard zijn er wel redenen waarom de een meer volgers heeft dan de ander.

How to become instafamous
Word jij de nieuwe Negin Mirsalehi (voor de newbies: super populaire Instagrammer)? Wij geven je alvast een paar tips!

Instabrand1

Gebruik relevante en populaire #hashtags
Op Instagram kun je zoeken op een bepaalde hashtag. Vind jij het bijvoorbeeld leuk om gezonde maaltijden te koken, en wil je dat iedereen jouw recept gaat uitproberen? Gebruik dan bijvoorbeeld diverse hashtags in de trant van #healthyfood en #fitfood. Handig is om zelf even te checken welke relevante hashtags vaak gebruikt worden. Dit kun je doen door andere Instagrammers te checken en te zien welke hashtags zij gebruiken. Zo kun je lekker meeliften op de populariteit van een bepaalde term of trend. Maar let op! Hierdoor loop je wel het gevaar om verloren te raken in het geweld van de miljoenen andere #fitfood en #healthyfood items. Het kan juist ook heel goed werken om meer ‘niche’ en specifieke termen toe te voegen in je hashtags. Hierdoor kun je meer relevante likes en volgers verzamelen. Daarnaast is het handig om relevante merken te taggen, bijvoorbeeld @hema wanneer je een van hun items op de foto hebt gezet.

Zoek interactie met je publiek
Het stellen van vragen is vaak een goede manier om dit te doen, maar hinten op reacties of het uitzetten van een winactie zijn ook mooie opties. Zelf veel liken en reageren kan daarnaast voor veel interactie en volgers zorgen. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere foto’s liken van een account dat veel zou kunnen hebben aan jouw feed. Er is niks mis met een beetje aandacht trekken en opvallen. However… don’t go overboard, want je wil natuurlijk niet spammen.

#WHProject
Deze mooie afkorting staat voor het Weekend Hashtag Project. De bedoeling hiervan is dat gebruikers content moeten plaatsen binnen een bepaald thema, waarbij de leukste/mooiste of grappigste kans maken om gefeatured te worden. Hierbij maakt het niet uit hoeveel volgers je hebt, dus het is ook een mooie kans voor beginnende gebruikers om gezien en gevonden te worden!

Niet zomaar weer ontvolgen
Big don’t als opkomend Instagrammer! Het is slim om andere accounts te volgen, want de kans is groot dat ze jou terug volgen. We kennen immers allemaal nog het R&R=back principe. Kom je er uiteindelijk toch achter dat je helemaal geen 2.000 (niet altijd even interessante) mensen wilt volgen, denk dan even 2 keer na voordat je iedereen direct weer ontvolgt. Oké, het is effectief, maar those people have feelings too. Het kan negatieve gevoelens oproepen als je mensen uitlokt om je terug te volgen terwijl je er niks mee gaat doen. Zeker als je ze per ongeluk twee keer volgt. Ouch.

What to post?
Hierboven zijn enkele manieren beschreven waarop je meer volgers kunt genereren, maar de content die je op je profiel plaatst is natuurlijk minstens even belangrijk. Dat is namelijk je visitekaartje.

We gaan niet in op de specifieke inhoud, want het is aan jou om te bepalen of je je kanaal wijdt aan koffie, puppies of reizen. Wel kunnen we wat stijltips geven!

Maak gebruik van structuur
Wanneer iemand op je profiel terecht komt, zal diegene als eerst je ‘drie op een rij’ overzicht te zien krijgen. Hier kun je erg leuke dingen mee doen, zoals een canvas maken. Dit kan bijvoorbeeld door foto’s en video’s in een bepaalde structuur af te wisselen, of door te spelen met kleur. Zevia geeft het goede voorbeeld:

Instabrand2

Gebruik je eigen kleur!
Heb je als merk bijvoorbeeld een standaard kleur, zoals het herkenbare rood van Coca Cola, zorg dan dat deze lekker veel naar voren komt! Hierdoor wordt je pagina aantrekkelijk, herkenbaar en het ziet er leuk uit als je op de profielpagina landt. Ook als je jezelf wilt ‘Instabranden’, kun je gaan voor een specifieke kleur die je vaak terug laat komen.

Instabrand3

Focus
Content die je blik direct naar 1 ding leidt presteert veruit het best op Instagram. Hierdoor wordt het onderwerp van je post ook meteen duidelijk. Zorg er dus voor dat er altijd iets centraal staat in de visual, of iets wat direct je aandacht trekt. Een ‘cleane’ foto werkt vaak beter dan een hele drukke afbeelding met weinig scherpte en/of diepte.

In-house voorbeeld
Onze content creative Robin is een ware Instagram queen. Relevante hashtags, prachtige plaatjes en spot on kleurgebruik. Daarnaast zijn de thema’s waarvan Robin foto’s op haar pagina plaatst erg populair op Instagram, zoals reizen, interieur en natuurlijk katten. Check it out!

Instabrand4

How we use it
Uiteraard hebben wij als Blossom ook een hele leuke Instagram pagina! Wat wij erg belangrijk vinden is dat deze vooral onze fun uitstraalt en dat een personal touch gegeven wordt aan ons als merk. Natuurlijk vinden we het erg belangrijk om te delen wat we maken voor klanten en wat de laatste trends zijn, maar dat doen we vooral op Facebook. Instagram leent zich er uitstekend voor om de gezichten achter Blossom te laten zien, en ook de (vele!) fun momentjes op ons kantoor te delen. Of om af en toe gewoon een leuke foto of video te delen van iets wat hier toevallig gebeurt.

Zo, jij bent er helemaal klaar voor. Zorg dat je een duidelijk idee in je hoofd (of op papier) hebt van je de inhoud, hoeveelheid en uitstraling van je posts, en dan moet het helemaal goedkomen. Let’s Instabrand (yourself)!