BOEK Aart Lensink

Contentmarketing en reclame waren altijd gescheiden werelden. Maar als ze van begin af aan samen optrekken levert dat meer resultaat op, stelt contentmarketeer Aart Lensink. ‘Een huwelijk met reclame is de volgende stap’

Volgens Lensink heeft contentmarketing zijn plaats in de marcomwereld inmiddels veroverd en zijn waarde bewezen. “Het veroverde terrein bestaat voornamelijk uit het delen van kennis en visie. Daarmee worden merken gevolgd en gevonden. De volgende stap is het doorbreken van de traditionele silo’s”, zegt hij. Samenwerken met reclame dus.

Nu zijn reclame, corporate communicatie en content bij veel bedrijven nog gescheiden van elkaar. Volgens Lensink moet dat anders: één briefing, één insight, één goed idee voor zowel reclame als content.

“We moeten toegeven dat content en reclame altijd verschillende wedstrijden speelden en met andere dingen bezig waren. Wij werken voor grote merken en daar zien we dat content een andere briefing krijgt en met andere ideeën komt dan reclame. Maar als ze samen vanuit hetzelfde idee werken en met oplossingen komen, merk je dat een campagne veel consistenter wordt. Dat gebrek aan consistentie is waar het meestal fout gaat bij merken. Vaak is niet eens meer duidelijk van welk merk de content afkomstig is.”

Eén verhaal

In zijn nieuwe werkmodel van een campagne moeten het merk en het centrale inzicht bovenaan staan. Vanuit die centrale strategie wordt het verhaal verteld en daarna wordt het idee gecreëerd. Dat nieuwe idee moet zowel uit te werken zijn in content als reclame, stelt Lensink. Daarin zit de belangrijkste vernieuwing. “De afgelopen jaren was er vaak sprake van frictie. Twee briefings, twee ideeën, parallelle universums. Reclame en content werden gescheiden gehouden. Ik denk dat het juist sterker is als de consument één duidelijk verhaal krijgt voorgeschoteld.”

Nieuw boek

Op het gebied van contentmarketing is Lensink is een ‘true believer’ en een pionier. “Het is inmiddels bewezen dat als mensen het eerste contact met een merk via content hebben, de kans op conversie groter is dan bijvoorbeeld met bannering. Content leidt nu eenmaal tot een wat zachtere kennismaking dan reclame.”

In het boek ‘Merken bouwen met content’, legt Aart Lensink uit hoe je met content aan jouw merk kunt bouwen. Aan de hand van theorie, inspiratie, actiepunten en een aantal leuke voorbeelden.

Dit interview is een verkorte weergave van het originele interview, dat eerder verscheen Frank.news.

Inhakers: de nieuwe Cupido’s in het contentmarketinglandschap

Door: Noa Reijnen  Contentmarketing wordt de laatste jaren veel ingezet door bedrijven, omdat traditionele marketingcommunicaties steeds minder effectief lijken te zijn. Contentmarketeers blijven daarom zoeken naar nieuwe manieren om de aandacht…
Dolly Parton

“Inhakers boven!”

Hoe je consumenten met jouw content verrast en succesvol inhaakt op onverwachte gebeurtenissen Dolly Parton: trendsetter voor topical advertising Dolly Parton, Amerikaanse zangeres en country-icon, deelde op 21 januari 2020 een post…
Oreo

Merken klaar? Inhaken maar!

Hoe het inhaken op topics de contentmarketingstrategie van merken tot een hoger niveau brengt Of het nu gaat om Black Friday, de Gay Pride of een andere gebeurtenis: als er een evenement voor de deur staat of een onderwerp trending is, is de…
Dotan

Inhakers: Viraal of wartaal?

Het Trollenleger van zanger Dotan In april 2018 kwam een nieuwsbericht naar buiten over zanger Dotan (NU.nl, 2018). Volgens een onderzoek van de Volkskrant bleek Dotan al jarenlang nepaccounts aan te maken die zich voordeden als fans van hem…
Choco-condo

Real-time marketing - het succes van inhakers op social media

Je hebt bovenstaand bericht vast wel voorbij zien komen. Chocomel bracht het bericht dat ze een condoom met chocomel-smaak zouden gaan verkopen, hun 1 april grap van 2017. Dit soort berichten waarbij wordt ingespeeld op een actuele gebeurtenis…

Uitreiking eerste HBO Studentenprijs contentmarketing

, , ,
Op 30 juli was de uitreiking van de allereerste HBO Studentenprijs van Platform Content. Een deskundige jury beoordeelde vanuit het prachtige kantoor van contentmarketingbureau Axioma alle “virtuele” pitches van de studententeams. De teams…

Contentmarketing in 2020 - onafhankelijk onderzoek naar aanpak en budgetten 

Contentmarketing is in beweging. Onafhankelijk marktonderzoekbureau Markteffect voert – in samenwerking met Platform Content, een online-onderzoek uit rondom contentmarketing. Wil jij deelnemen? Graag!  De centrale vraag in het onderzoek…

Markteffect bij beste drie onderzoeksbureaus van Nederland

,
Positief nieuws voor partner Platform Content Markteffect, partner van Platform Content, is genomineerd voor de titel Marktonderzoeksbureau van 2020 door de branchevereniging MOA. Platform Content ging onlangs een samenwerking aan met dit…

Hoe schrijf je een prijswinnende case?

,
Tips van de expert Patrick Severein, head of contentmarketing bij LVB en jurylid voor de Grand Prix Content Marketing, weet van wanten. Hij ziet veel misgaan bij inzendingen en deelt graag zijn tips. 1. Doe alsof het je werk is Denk er…