Marktonderzoek in ontwikkeling

Platform Content en Markteffect gaan samenwerken op het gebied van marktonderzoek. Zo kan Platform Content het vakgebied en eigen leden voorzien van nieuwe inzichten, relevante feiten, cijfers, trends en ontwikkelingen.

De ambities van zowel Platform Content als Markteffect maken dit een logische stap. Het vak contentmarketing is, net als marktonderzoek, volop in ontwikkeling. Dat geldt bijvoorbeeld voor de inzet van nieuwe technologie en de inzet van distributiekanalen, maar eveneens voor organisatieontwikkeling, creatieve concepten en strategische integratie. Zoals tijdens de Award-avond van de Grand Prix Contentmarketing op 26 november werd geconstateerd, bereikt het vakgebied een eerste volwassenheid, maar blijft vernieuwing essentieel.

Inzichten door onderzoek

Marktonderzoek, een vakgebied wat zelf onder invloed van technologie ook volop ontwikkelt, levert een steeds grotere bijdrage aan de ontwikkeling en optimalisatie van contentmarketingprojecten. Het verkrijgen van inzichten door middel van onderzoek bestrijkt een breed spectrum, van performance analytics van campagnes tot het in kaart brengen van de bijdrage aan imago en de thought leadership positie van de organisatie.

Inzicht in gekozen topics

Platform Content heeft in Markteffect een ervaren partner gevonden op het gebied van marktonderzoek. In overleg met haar leden bepaalt Platform Content welke trends en ontwikkelingen nader onderzoek behoeven. Markteffect zal in 2020 vier praktijkonderzoeken uitvoeren om inzicht te krijgen in deze topics. Ook organiseert Platform Content meerdere bijeenkomsten in 2020, waarbij de informatie uit onderzoeken zal worden gedeeld met de leden van Platform Content en met het vakgebied.